Pięć kroków do skutecznego ujawniania informacji

image

W świecie finansów wciąż rozbrzmiewają apele o usprawnienie, zwiększenie znaczenia i efektywności sprawozdawczości finansowej, co sprawia, że niektórzy sporządzający sprawozdania finansowe mają wrażenie, że uczestniczą w uciążliwym zadaniu o niewielkim znaczeniu.

Krótko mówiąc, wiele sprawozdań finansowych jest obecnie zbyt długich, raczej dezorientuje niż informuje, ukrywa ważne informacje i powoduje nadmierne koszty dla sporządzających. Droga do lepszej sprawozdawczości nie jest jednak prosta. Istnieją zagrożenia związane z przestrzeganiem przepisów, złożoność środowiska biznesowego oraz powszechne wykorzystanie nowych technologii, które szybko zmieniają sposób, w jaki inwestorzy korzystają z informacji finansowych.

Nieefektywność ujawniania informacji: Rozwiązywanie problemu krok po kroku

Twórcy standardów, regulatorzy i liderzy w dziedzinie najlepszych praktyk sprawozdawczych są w pełni świadomi wyzwań związanych z obecnymi praktykami sprawozdawczymi i pracują nad zwiększeniem efektywności sprawozdań finansowych. Wymaga to jednak czasu.

Na przykład w Kanadzie, aby pomóc naszym praktykom i kierownictwu w radzeniu sobie z najpilniejszymi wyzwaniami, CPA Canada opracowała pięć kroków do uproszczenia sprawozdań finansowych. Kroki te odnoszą się do MSSF, ale mogą być również stosowane do sprawozdań finansowych sporządzanych zgodnie z innymi standardami rachunkowości. Te najlepsze praktyki pomagają kierownictwu, audytorom współpracującym z kierownictwem oraz praktykom doradzającym kierownictwu w tworzeniu czytelnych i użytecznych sprawozdań finansowych.

Poniżej znajduje się przegląd tego podejścia:

Krok 1:Nadajsprawozdawczości finansowej charakter strategiczny. Dobra sprawozdawczość finansowa uwzględnia przede wszystkim potrzeby użytkowników i opiera się na celach i strategiach biznesowych. Określenie, dlaczego sporządzamy sprawozdania i dla kogo je przygotowujemy, pozwoli nam zdecydować, co i jak należy w nich uwzględnić.

Krok 2: Skup się na istotności. Raportowanie powinno odbywać się w kontekście istotności i adekwatności. Należy porozmawiać z interesariuszami, którzy będą korzystać ze sprawozdań, i zapytać ich, co jest dla nich istotne i korzystne przy podejmowaniu decyzji. Istotność dotyczy także tego, jak wiele opisujesz w swoich uwagach.

Krok 3: Dopracowanie formatowania i prezentacji. Kluczowe znaczenie ma tu zastanowienie się, kim jest czytelnik, co chciałby przeczytać i jak ułatwić mu dotarcie do tych informacji. W wielu przypadkach mniej znaczy więcej. Bądź zorganizowany. Używaj nagłówków, podtytułów i tabel. Podziel stronę na części, które można pobrać. Grupuj powiązane ze sobą informacje. Stosuj odsyłacze między sprawozdaniami i notami.

Krok 4: Zastosuj prawdziwie skondensowane podejście do sprawozdawczości śródrocznej. Sprawozdawczość śródroczna według MSSF daje Ci pewną możliwość: Możesz sporządzić pełny raport śródroczny (podobny do raportu na koniec roku) lub możesz sporządzić raport skrócony, skupiając się na tym, co nowe i/lub inne. Skrócony oznacza skondensowany. W raporcie okresowym wolno i zachęca się do umieszczania mniejszej ilości informacji. Większość firm robi to zbyt często.

Krok 5: Wybiegaj w przyszłość. Nie jesteś osamotniony w dążeniu do uproszczenia sprawozdawczości. Regulatorzy, twórcy standardów i audytorzy, by wymienić tylko kilku, badają, w jaki sposób mogą uczynić sprawozdawczość finansową bardziej zrozumiałą. Mając to na uwadze, należy uważnie śledzić zmiany w standardach. Zmiany nadchodzą. RMSR podjęła już szereg inicjatyw mających na celu usprawnienie ujawniania informacji w ramach MSSF.

Uwagi końcowe

Firmy, które odniosły sukces, starają się przedstawić swoją historię w sposób użyteczny, zrozumiały i wiarygodny, zwłaszcza w dzisiejszym wymagającym środowisku operacyjnym. Chcą przebić się przez cały szum i zostać usłyszane. Jasne wyjaśnienie i pokazanie, w jaki sposób firma generuje wartość, prowadzi do wzmocnienia relacji z różnymi interesariuszami. Kierownictwo ma największe możliwości natychmiastowego działania i pomocy w dostarczaniu informacji, które są istotne, jasne i łatwo zrozumiałe.

Aby uzyskać więcej informacji, można pobrać bezpłatną kopię publikacji Five Steps to Simplifying Financial Statements (Pięć kroków do uproszczenia sprawozdań finansowych), która zawiera praktyczne przykłady i narzędzia, w tym 20 pytań, które powinni zadać sobie autorzy sprawozdań finansowych, dotyczących ich upraszczania.